معماران
کد خبر : 857
شنبه - ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷

معمار : هادی میرمیران

معمار : هادی میرمیران

سید هادی میرمیران در سال ۱۳۲۳ در شهر قزوین متولد شد. وی در سال ۱۳۴۷ از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. در بازه ی زمانی سال های ۱۳۴۳ تا ۱۳۵۷ در دفتر فنی شرکت ملی فولاد ایران به فعالیت پرداخت و بعد از آن به عنوان سرپرست واحد طراحی شرکت خانه سازی ایران و سرپرست واحد طراحی اداره کل مسکن و شهرسازی استان اصفهان مشغول به کار شد و در زمینه طراحی شهری فعالیت نمود. میرمیران در سال ۱۳۶۴ به همراه همکاران خود شرکت شخصی خود را تاسییس نمود و فعالیت حرفه ای خود را در معماری ادامه داد. وی از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۶ مدرس دانشگاه علم و صنعت و از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۲ مدرس دانشگاه های آزاد اسلامی بوده است. از آثار حرفه ای او می توان به طرح موزه ملی آب ایران،  طرح ساختمان کتابخانه ملی ایران، سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در فرانکفورت،  طرح احیای منطقه تاریخی-فرهنگی شیراز و  طرح بهسازی و نوسازی مجموعه میدان کهنه و مسجد جامع عتیق اصفهان نام برد. او در شهر برلین بعد از ده سال مبارزه با بیماری سرطان در ۲۹ فرودین ۱۳۸۵ درگذشت.

 

برخی از افتخارات هادی میرمیران:

– دریافت نشان معماری ایران از انجمن مفاخر معماری ایران (۱۳۸۵)
– دریافت نشان درجه یک فرهنگ و هنر از ریاست محترم جمهوری وقت (۱۳۸۳)
– دریافت لقب شهروند افتخاری اصفهان (۱۳۸۳)
– برنده جایزه مهراز (۱۳۸۱)
– لوح تقدیر جامعه مهندسان مشاور ایران، برای شناسایی و معرفی معماری ایران (۱۳۸۰)

برخی از مقالات برتر هادی میرمیران:

– تقسیمات شهری شهرهای ایران (نمونه شهر اصفهان)
– استخوان بندی کالبدی قدیم شهرهای ایران
– فرم در معماری معاصر جهان ( لوکوربوزیه و میس اندرروهه )- فصل نامه معماری و فرهنگ- شماره اول
– سیری از ماده به روح- مجله معماری و شهرسازی- شماره ۴۲ و ۴۳
– جریان تازه در سنت معماری- مجله معماری و شهر سازی-  شماره های ۳۱ و ۳۲

برخی از آثارهادی میرمیران:

۱- طرح توسعه مجموعه حرم مطهر حضرت معصومه (س)
موقعیت: قم- ایران
مساحت: ۱۹٫۰۰۰ مترمربع

۲- مجموعه ورزشی رفسنجان
موقعیت: رفسنجان- ایران
سال ساخت: ۱۳۷۳
بافت به هم پیوسته و کویری رفسنجان عناصری مانند حیاط مرکزی، آب انبار و یخچال را در خود جای می دهد. این عناصر معماری سنتی در طول سالیان بر اثر تکرار و تجربه، به فرم هایی تبدیل شده اند که با تغییری در جزئیات آن، در گوشه و کنار بافت دیده می شوند. دستمایه اصلی طرح مجموعه فرهنگی – ورزشی با الهام از کالبد یکی از بناهای شاخص معماری سنتی منطقه در حومه رفسنجان شکل یافته است. این بنا که یکی از یخچال های قدیمی رفسنجان است با تدابیر معماری که شکل و کارکرد نوینی برای آن ایجاد کرده و به شکل حاضر در آمده است.

۳- سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در فرانکفورت
موقعیت: فرانکفورت- آلمان
مساحت: ۵٫۴۰۰ مترمربع
سال ساخت: ۱۳۸۴-۱۳۸۱
بنای سر کنسولگری از ورای یک دیوار بلند شیشه ای رویت می شود، این نحوه حضور بنا انعکاس روح فرهنگ و معماری خیال انگیز ایران است.
موقعیت زمین ، خیابان و پارک این فکر را پیش آوردکه فضای خیابان شمالی و پارک جنوبی را به عنوان دو فضای عمومی شهری به یکدیگر متصل سازدو از درون بنای سرکنسولگری عبور نماید این فضا را گالری ایران نامیدیم، که در آن رفت و آمد افراد زیاد است. این فضا بتای سر کنسولگری را به دو بخش اصلی : یکی برای فعالیتهای ساده روزمره و دیگری برای فعالیتهای رسمی و دیپلماتیک سر کنسولگری تقسیم می کند.